Dagar i dansarkivet 4. Atalante i hängmattan

24.06.2020
© Astrid von Rosen
© Astrid von Rosen

Vilken bok vill ni helst läsa till seminariet i höst? Projektmedlemmarna valde den nya jubileumsboken Atalante mitt i livet: trettio år med dans/musik/konst (2020). Nu är den inköpt och redo för läsning på hemestern, i hängmattan, på balkongen, i parker, på bryggor, i båtar...

Det var 2017 som den konstnärsdrivna scenen Atalante fyllde 30 år. Nu, tre år senare, är boken klar. Jag har ännu inte hunnit läsa allt, men jag kan redan säga att den är både estetiskt tilltalande, innehållsrik, och väldigt väl genomarbetad. Det är en konst att skapa både överblick och relevanta inblickar i en så mångfacetterad och omfattande verksamhet som Atalantes.

Vilken roll har då Atalantes bok för forskningen i Expansionsprojektet? Det får vi veta mera om i höst. Jag för min del ser fram mot att tydliggöra gemensamma beröringspunkter, överlappningar och skillnader mellan Atalantes bokprojekt och Expansionsprojektet. Beträffande arbetet med Expansionsprojektets databas har vi redan börjat hänvisa till boken som användbar källa för tidsperioden från 1987 och framåt. Det jag tänker här är att den dans och de tvärkonstnärliga uttryck som fanns tiden före 1987 - det år Atalante invigdes - är mycket sämre representerade än de efter detta årtal. 

Jag hoppas att flera än vi i Expansionsprojektet får fatt i Atalanteboken. God semesterläsning! 

© 2017 Astrid von Rosens forskarblogg. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång