Dagar i dansarkivet 6. Buskis

26.06.2020
Bronja Novak med flera, publicerad i Facebook 17 juni 2020.
Bronja Novak med flera, publicerad i Facebook 17 juni 2020.

Äntligen fredag! Perfekt litteratur är min kollega Mikael Strömbergs nya bok Buskis - folkligt och underhållande (2020). Den rekommenderas varmt till vem det vara månde - lättläst och kunnigt, och kul!

Vad har då detta med dansarkiv att göra? Det återstår att se. Jag är nu bara på sidan 25 i läsningen. Men empiri finns redan: Jag var själv med och gjorde, vad jag nu känner igen som buskis ihop med dansaren "Frank" Ersin Aycan i Kurt Olssons Cabaret Nattståndet i mitten av 1980-talet. Vi var båda iförda svarta mustascher, gula kjolar, och sunkiga balettlinnen. Var vi roliga? Ja,  det tror jag, men så var också ganska vana vid genren. Ersin Aycan, och en del andra dansare arbetade, hävdar jag, mycket nära buskistraditionen i Stora teaterns årliga workshoppar. Dessa visades inte på den ordinarie scenen, utan på den mindre och mera anspråkslösa scenen Rostrum på Erik Dahlbergsgatan. 

I materialet i Expansionsprojektet finns åtskillig dans som, tänker jag nu, kan blir mera teoretiskt åtkomlig genom buskisbegreppet. Bronja Novak är en koreograf och dansare som skapat ett antal otroligt roliga och buskaktiga verk, som sprids i digitala forum. Här är ett uppladdat i Facebook den 17 juni 2020: https://www.facebook.com/bronja.lindblad/posts/10157371818970835

Dans i Göteborg har ofta skapat väldigt roliga verk. Danshumor är kanske rent av ett kluster värt att undersöka vidare? 

© 2017 Astrid von Rosens forskarblogg. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång