Dagar i dansarkivet 10. Skakad och rörd

03.07.2020
Marchant Dance Theatre. © Bo Westerholm
Marchant Dance Theatre. © Bo Westerholm

Intensiv dag igår, och idag. Var ska jag börja? 

Kerstin Wendt-Larsson lånade ut material, och igår lämnade jag tillbaka det. Vi stod på parkeringen utanför universitetet i solen, talade om dockteatern som jag kommit mycket närmare nu. Vi talade om Kate Thorlid, och Kerstin sade att hon delar det jag skriver med Kate. Jag blir rörd, vill gärna träffa henne, när det nu kan bli möjligt, i dessa coronatider.  Rosemary Larsdotter (som jag träffat hos Barbro Carelius Hallgren) skriver att hon gick en dockteaterledarutbildning 1969-70 för Sarka Recinova på Masthuggets fritidsgård. Här finns ju helt levande minnen av den tidens dockteaterverksamhet. Ett nät av relationer tar form, Ronny Hallgren som ung gitarrkille och sedermera medlem i Jokergruppen materialiseras. Av materialet jag fått från Kerstin framgår hur yrkesgruppen dockteaterpedagoger kämpat för sin status. Nedvärderingen har varit hård. Nya perspektiv på konstformen dockteater behövs. Där kan Expansionsprojektet bidra. 

Kent Flood skriver till mig: "Jag trodde FEM skulle sjunka i glömskans ocean och bara då och då dyka upp i mina drömmar. Jag har inte arbetat, levt med något annat så intensivt som FEM åren. Plötsligt en dag så blev jag inte omvald som ordförande. [...]" (Epost 2020-07-02). Jag svarar med många frågor. Jag hoppas att fortsättning följer.

Corona har gjort att min konferenspresentation för Critical Costume måste ske helt digitalt. Den ska handla om kostym och dans, utifrån den svarte danskonstnären Claude Marchants arbete med unga dansare i Göteborg. Jag letar efter bilder, och det som visar sig är så drabbande. Allt hårt arbete i studion, och på scenen, dansarkroppar i heltrikå, kjolar, karnevalsdräkter, nakenhet, färger, uttryck, ambition, samspel, utbyte. Jag läser en inspirerande artikel av Lena Hammergren: "A Contested Corporeality: Solidarity, Self-Fulfillment, and Transformation through African-Derived Dancing." Dance Research Journal 52.1 (2020): 7-19. Hur ska det gå, blir presentationen färdig, hinner jag spela in den?

När jag kommer hem ligger ett flera veckor försenat brev på köksbordet (adressen i det första brevet var gammal; Post Nord kan vara utan skuld). Jag öppnar det och blir omskakad på ett bra sätt - Carina Ari stöttar generöst min och Bo Westerholms bok om Claude Marchant och svart danshistoria i Göteborg. Tack och lov för detta som väger upp för mycket slit med allt möjligt under våren.

Trevlig helg alla! 

© 2017 Astrid von Rosens forskarblogg. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång